Norska språket - lektion ett

Hallå hallå!
Dagen gick bra men är trött. På måndag börjar jag min bagarkarriär.. eller snarare värmagodafärdiggjordabrödiugn karriär, hehe. Det ska bli skoj men samtidigt jobbigt att få två avdelningar att hålla koll på. Det är mycket med bara frukten. Men jag tänkte ta en dag i taget och lösa problemen när de dyker upp. Ingen idé att oroa sig för saker i onödan. Jag är så trött på mornarna när jag går upp klockan 6. Har haft ledigt för länge kanske? Kommer väl in i det. Fast nej, det funkar inte så. Oavsett om jag sovit i 10 timmar är jag ändå trött om jag tvingas gå upp klockan 6. Det är inget man kommer in i för nu när jag tänker efter så har jag varit lika trött på mornarna varje dag jag börjat tidigt i skolan. Efter 12 år borde jag i sånt fall "kommit in i det". Oj, läste just igenom vad jag skrivit och det låter som jag försöker övertala någon om att det faktiskt är så det funkar.. men ser ingen här som inte håller med.. 8-)

Vi har lärt oss att: (Fet stil norska - kursiv stil svenska)

gummisnodd heter gummistrekk
Rolig
är motsatsen till orolig - alltså lugn.
Tös bör man inte kalla en tjej eftersom det betyder hora
Är du svensk eller? kan betyda - Är du dum i huvudet eller?
Om någon frågar om du vill ha glass ska du inte förvänta dig ett stort fat med glass utan ett glas
Glass är is eller iskrem

Listan skall bli längre...

Kommentarer
Postat av: Mormor Ulla

Hej Ida, fina kläder på arbetet. Hoppas du trivs och tycker det är roligt. Bra att vi också får lära oss lite norska.

Hälsningar Ulla

2008-10-24 @ 14:35:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback