FRÅGA PÄR

Hej och välkommna till fråga Pär. Pär är min kära far som vet mycket. Jag har nämligen funderat på en liten sak: Varför får man vita streck på naglarna? Jag brukar nämligen aldrig ha det men nu efter två månader i Bergen har de kommit fram. Sökte på internet och där är det vissa som påstår att det definitivt inte uppkommer på grund av näringsbrist men jag anar att så är fallet. Jag äter ju (!) men absolut inte lika varierat som hemma och mjölken har vi nästan helt lagt av med (12 kr per liter in my ass).
Så Pappsen, råkar du veta vad det beror på?
 


Kommentarer
Postat av: Isabelle ; )

Jag har hört att det beror på kalcium brist, du kanske ska börja dricka mjölk igen ;) höhö

Postat av: Pappa

Naglar växer cirka 0,1 mm per dag eller 3 mm per månad. Om man mäter hur långt ifrån nagelbanden som strecken sitter så kan man räkna ut hur länge sedan strecken bildades. Du hade ju körtelfeber för ungefär 3 månader sedan. Kanske nagelbildningen blev lite påverkad av infektionen då? Jag tror inte strecken beror på kalkbrist, men det är nog inte helt fel att dricka ett glas mjölk om dagen (cirka 2 kr/dag) ändå.

Kram

/Pappa

2008-11-28 @ 17:39:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback